[avpa src=”https://www.miraclewebsoft.com/wp-content/uploads/2020/05/placeholder-video.mp4″ controls=’true’]
Portré
Portré parkban
Objektív: 50-100 mm
ISO: 100
Rekesz: nyitott, f/2-4
Záridő: 1/100 – 1/200 mp
fehéregyensúly: Árnyék
Élesség: arcra, szemre állítva
A szabad téri portréfotókhoz jó helyszín egy park. Ilyen képekhez legjobb a napsütés nélküli derült idő . Az ilyen fény ideális a portré jellegű képekhez, mert viszonylag lágy, szórt a világítás, Ennél nincsenek erős árnyékok.
Objektív, élesség Legjobb az ilyen képeket fényerős, rövid teleobjektívvel készíteni. A javasolt ekvivalens gyújtótávolság 60-120 mm. Az élességet a portréfotók alapszabályának megfelelően a szemre kell állítani. Használjunk egycellás autofókusz módot. Kis mélységélesség mellett mindig nagyon fontos a gondos élességállítás.
Gyakorlat, kompozíció Ilyen szituációban alapvető a fényképezés helyének és irányának megválasztása.. Egyrészt fontos, hogy mi kerül h háttérbe. Bár a háttér általában életlen, de azért nem mindegy, hogy milyen folthatást ad. Legtöbbször a szórt fénynek is van valamilyen uralkodó iránya. Ezért ezt is figyelembe kell venni. A legerősebb fény legjobb, ha oldalról érkezik. Az arcon sokszor elegendő a természetes, környezeti fény. A rekesznyílás a háttér életlensége érdekében legyen nagy (f/2 – 3,5). Használjunk rekesz előválasztásos módot. A záridő a bemozdulás elkerülése érdekében 1/125 – 1/250. Az ISO érzékenység a fénytől függően 100-400. fehéregyensúly árnyékban lehet automata vagy prefix: árnyék, felhős idő.
Ellenfény derítéssel
Objektív: 50-100 mm
ISO: 100-200
Rekesz: nyitott, f/2-4
expomód: rekesz-előválasztás.
Záridő: 1/100 – 1/200 mp
fehéregyensúly: Árnyék
Élesség: arcra, szemre állítva
Jellegzetes szituáció a szabad téri portrénál, ha a háttér messzebb van. Az ideális távolság 10-20 méter. Ha süt a nap, akkor keressünk olyan nézőpontot, ahonnan a napfény a modell mögül, kissé oldalról érkezik.
Objektív, élesség
Ebben a szituációban is a 70-150 mm Gyújtótávolságú objektív az ideális. Ezzel, a közepesnél nagyobb rekesznyílásnál, kellemesen életlen hátteret kapunk. Az élességet a modell arcára kell beállítani. Az f/4-es rekesznyílás mellett a haja, az alakja és a kontúrja is éles lesz.
Gyakorlat
Az élességet gondosan be kell állítani az arcra, kis felületű autofókusz zónával. A modell árnyékos oldalát egy fényes derítőlappal világosíthatjuk. Az utómunkával be lehet állítani a modell megfelelő tónusát. A napsütötte felületeket érdemes kissé sötétíteni.
Beállítások
Hogyha f/4-es rekeszt használunk, az erős fény miatt alacsony érzékenység és rövid záridő szükséges. Ennél a fénynél nagy a fénykontraszt, ezért a napos felületek könnyen túlexponálódhatnak. Ennek elkerülésére kis mértékű expozíció korrekcióval lehet sötétíteni a képet. Minthogy a modell árnyékos oldalát fényképezzük, ezért az optimális fehéregyensúly árnyék prefix. Így nem alakul ki raja kékes színeltérés.
Javasolt beállítások: Gyújtótáv.: 80-200 mm, ISO: 100-200, Rekesz: f/2.8 – 4, expomód: rekesz-előválasztás. Expo. korrekció: -0,7 Fé, fehéregyensúly: árnyék, prefix.
Kettős portré szabadban
Objektív: 50-100 mm
ISO: 100-200
rekesz: nyitott, f/2,8-4
expomód: rekesz-előválasztás.
Záridő: 1/100 – 1/500 mp
A kettős portré készítése hasonló az egyszerű portréhoz, de azért vannak különbségek.
Legjobb a derült idő a szórt fény. A modellek általában nem egyforma távolságban vannak a fotóstól. Az a jó, ha mögöttük viszonylag zárt, zöld a háttér.
Objektív, beállítások
Az ilyen felvételhez legjobb a 70-150 mm közötti teleobjektív. Ezzel a gyújtótávolsággal, és f/4- 5,6 rekesznyílással kissé életlen lehet a háttér. Az élességet legjobb beállítani a közelebbi szereplő arcára. Az alkalmazott rekesznyílás elegendő mélységélességet ad ahhoz, hogy a másik szereplő is éles legyen. A kettős portréknál fontos mind a két arc élessége. Különben az életlen személy mellékessé válik. Legjobb a rekesz előválasztásos expozíciós mód.
Gyakorlat, kompozíció
A modellek nézhetnek a fényképezőgépbe, de legyenek természetesek, lazák. Ha ez nem sikerül, akkor nézzenek inkább másfelé. Ilyenkor az a fontos, hogy ne fordítsák el nagyon az arcukat. A szemüket se fordítsák túlzottan ki. A legjobb, ha valahova a fotós mellé néznek. Ha nem vesszük a képre a modelleket teljes alakban, akkor figyeljünk a vágásra, a képhatárokra. Ne vágjuk le a kezeket, a könyököt vagy az ujjak végét. Ha az árnyékok túl sötétek, használjunk a világosításhoz fehér derítőlapot.
Modellek világos háttérrel
Gyakori szituáció, hogy a világos háttér előtt, sötétebb helyen álló személyeket kell fényképezni. Itt az ilyen helyzet megoldását mutatom be. A villantás nélküli képen láthatóak a helyszín fényviszonyai. Itt az expozíció a kiértékelő fénymérésnek megfelelő, korrekció nélkül.
Világítás, beállítások
A túl nagy fénykontrasztot, ilyen sötét helyen valószínűleg derítőlapokkal sem lehet áthidalni. Marad a vakus derítés. Legegyszerűbb a gépen lévő villanót használni. Ahhoz hogy a háttér sötétebb legyen, mínusz expozíció korrekciót kell beállítani. Az arcon a villanófény hozzáadódik a meglévő fényhez. Ez azt jelenti, hogy ilyenkor célszerű a vaku fényét is kis mértékben csökkenteni. Ez általában mínusz 0,3 értéknyi vakus expozíció korrekciót jelent. Itt a háttér már nincs túlexponálódva, és a modellek sem sötétek.
Gyakorlat
A szabadban történő vakuhasználatnál arra kell odafigyelni, hogy a villanás és a meglévő fény aránya optimális legyen. A vakufény hatását a villanás erejével és a rekesznyílással befolyásolhatjuk. Az állandó fény érvényesülését a rekesznyílással és a záridővel. A villanás erejét a gyakorlatban a vakus expozíció kompenzációval vagy a villanó manuális üzemmódjával tudjuk befolyásolni. Ha a kompenzációt használjuk, akkor -0,5, -1 Fé szükséges. Ha lehet, készítsünk ezekkel több variációt, mert a fényképezőgép monitorán nehéz megítélni az eredményt.
Beszélgetős portré
Objektív: 50-700 mm
ISO: 100 – 200
Rekesz: nyitott, f/4-5,6
Záridő: 1/100 – 1/250 mp
Élesség: arcra, szemre állítva
Sokszor van olyan lehetőség, hogy portrét készíthetünk szabad téren, asztalnál, beszélgetés közben. Ez a helyzet természetes, nem beállított hatást ad. Legjobb a derült idő, a szórt fény.
Objektív, beállítások
Az optimális gyújtótávolság 50-70 mm. Ezzel viszonylag közelről lehet torzítás nélkül portré jellegű képeket készíteni. Az élességet a szemre kell beállítani kis felületű AF mezővel.
Portréhoz általában a rekesz-előválasztásos mód a legjobb. Az f/5,6 -os rekesznyílás megfelelő mélységélességet ad, így az alak többi része is éles lesz. A záridő /100 – 1/250 s. Ezzel a mozdulatok között lehet bemozdulás nélkül fotózni. Az ISO érzékenység a fénytől függően ISO 100- 400. A fényt legjobb szpot móddal az arcra mérni.
Gyakorlat
Az ilyen jellegű képeket úgy szoktam készíteni, hogy először kiválasztom a helyet, a hátteret és a nézőpontot. Lehetőség szerint a fény irányát is figyelembe veszem. Úgy ültetem az alanyt, hogy a fénnyel szembe forduljon.
Ha ez megvan a fényképezővel a kézben beszélgetek vele. Amikor már megszokta a helyzetet, és természetesen viselkedik, figyelem a gesztusait, az arckifejezését. A megfelelő pillanatban gyorsan felemelem a gépet és exponálok.
Gyerek ablakfényben
Objektív: 40 – 60 mm
ISO:200 – 400
Rekesz: f/4 – 5,6
Záridő: 1/100 – 1/200 mp
Fehéregyensúly: árnyék prefix
Szobában, szép portrévilágítást ad az ablak. Ez megfelelő helyzet gyerekfotók készítéséhez is. Célszerű a modellt az ablak közelében elhelyezni. Legjobb, ha az ablak oldalt van, és ha elég nagy méretű, nem szükséges más fényforrás.
Objektív, beállítások A teleobjektív itt is előnyös, de a kis hely miatt csak alapobjektívet, vagy rövid teleobjektívet használhatunk (50-70 mm). Ha a modell mozgásban van, akkor a folyamatos autofókusz mód a legjobb. Az fontos, hogy az aktív AF mezőt a modellen tartsuk.
Állítsunk be f/2,8-4 rekesznyílást, és rekesz előválasztásos üzemmódot. Nincs sok fény, ezért közepes vagy nagyobb, ISO 200 – 400 érzékenységre van szükség. Ha a záridő így hosszabb lenne 1/60-nál, állítsuk magasabbra az érzékenységet.
Gyakorlat Legjobb a képet alacsonyról készíteni. A fényképezési távolság lehetőleg 3-4 méter legyen. A képkivágást állítsuk be nagyobbra az ideálisnál, mert a közeledő gyerek gyorsan “kinövi” a képmezőt. Az exponálásnál tartsuk stabilan a fényképezőgépet, mert a viszonylag hosszú záridő miatt könnyen bemozdíthatjuk. Képstabilizátor javasolt. Ha modell árnyékos oldala túl sötét, akkor egy fehér derítőlappal lehet világosítani.
Az ablak közelében
Gyújtótávolság: 40 – 70 mm
ISO: 100 – 200
Rekesz: f/4-5,6
Záridő: 1/60 – /1/125 mp
Fehéregyensúly: árnyék prefix
Portré szobában, ablaknál. Hangulatos képet lehet készíteni, ha az alanyok közvetlenül az ablak mellett állnak és kifelé néznek. Itt viszonylag sok a fény, de a szoba többi része általában sötét.
Objektív, fénymérés
A felvétel legjobb alapobjektívvel készíteni, kb 1,5 méter távolságból. Ezzel megfelelő a mélységélesség, és természetes a térhatás. Fotózhatunk kicsit hoszabb gyújtótávolsággal is kb. 2-2,5 méterről. Lényeges, hogy az expozíció az arcok világosságának megfelelő legyen. Azt is figyelembe kell venni, hogy a háttér sötét, ami befolyásolhatja a fénymérést. Ezért legjobb, ha az arcokat figyelembe vevő szpot fénymérést használunk. Ha erre nincs mód, akkor a normál fénymérési módok mellett, mínusz expozíció korrekcióval kell a képet sötétíteni. Ezzel kerülhető el, hogy az arcok túl világosak legyenek.
Az ideális rekesznyílás: f/4-5,6. Záridő lehet : 1/30 – 1/100 mp. A fehéregyensúly a külső fénynek megfelelő, árnyék prefix.
Gyakorlat, kompozíció
Bár a fotós is az ablaknál áll, úgy kell a modelleket “forgatni”, hogy lássuk az arcukat. Tehát az a jó, ha kicsit a fotós felé fordulnak. Ügyeljünk rá, hogy az arcélek megfelelően elkülönüljenek. Itt a gyerek megvilágított arca, tudatosan került az apa fejének árnyékos részéhez. A képhatárok beállításánál figyeljünk, hogy ne vágjunk le a gyerekből semmit, legyen körülötte egy kis tér.
Éttermi asztalnál
Gyújtótávolság: 35 – 50 mm
ISO: 400 – 3200
Záridő: 1/30 -1/60 mp
Rekesz: f/2,8 -4
fehéregyensúly: műfény
Egy étterem asztalánál megörökítjük barátainkat. A világítást, a szokásos éttermi lámpafény adja, nincs túl sötét. Azt el kell dönteni, hogy a felvételhez villanófényt használunk, vagy a meglévő fényben fotózunk. Ettől függően más lesz a kép jellege. A két lehetőség közül a meglévő fény a természetesebb, ez adja vissza jobban a helyszín hangulatát. Ehhez ki kell kapcsolni a gépen lévő vakut. Ez programautomata, vagy manuális expozíciós módban lehetséges.
Érzékenység, színek
Az érzékenységet a fény erősségétől függően ISO 400 vagy magasabb értékre kell állítani. Izzólámpák fényénél a fehéregyensúlyhoz legjobb a műfény beállítás. Ez nem hoz létre feltétlenül teljesen színhelyes képet, de nem is az a cél. Hangulatosabb, ha a kép egy kicsit sárgás tónusú. Ha a helyiségben neoncsövek vannak, akkor a fluoreszcens fehéregyensúlyt kell választani. Ha villanófényt használunk, akkor a villanófény fehéregyensúly beállítás a megfelelő.
Fénymérés, záridő
Fontos, hogy a képen az arcok legyenek jól exponáltak, és ne a világosabb háttér. Ezért legjobb a kis felületen dolgozó szpot méréssel az arcokhoz állítani az expozíciót. Ha ezt nem lehet, és az arcok túl sötétek lesznek, akkor plusz expozíció korrekcióval világosíthatjuk a képet. Az ilyen sötét helyen szükséges, viszonylag hosszú záridő miatt legjobb a gépet állványra tenni vagy letámasztani. Egyes gépeken vannak megfelelő motívumprogramok is ehhez a szituációhoz. Például a “Parti” vagy a “Gyertyafény” opció. Az ilyen helyzethez legalkalmasabb egy fix gyújtótávolságú, fényerős objektív. Például 50mm, f/1,8 vagy f/1,4 fényerő.