A szabad téri portréfotókhoz jó helyszín egy park. Ilyen képekhez legjobb a napsütés nélküli derült idő . Az ilyen fény ideális a portré jellegű képekhez, mert viszonylag lágy, szórt a világítás, Ennél nincsenek erős árnyékok.
Objektív: 50-100 mm
ISO: 100
Rekesz: nyitoott, f/2-4
Záridő: 1/100 – 1/200 mp
Fehéregyensúly: Árnyék
Élesség: arcra, szemre állítva
RÉSZLETEK
Objektív, élesség Legjobb az ilyen képeket fényerős, rövid teleobjektívvel készíteni. A javasolt ekvivalens gyújtótávolság 60-120 mm. Az élességet a portréfotók alapszabályának megfelelően a szemre kell állítani. Használjunk egycellás autofókusz módot. Kis mélységélesség mellett mindig nagyon fontos a gondos élességállítás.
Gyakorlat, kompozíció Ilyen szituációban alapvető a fényképezés helyének és irányának megválasztása.. Egyrészt fontos, hogy mi kerül h háttérbe. Bár a háttér általában életlen, de azért nem mindegy, hogy milyen folthatást ad. Legtöbbször a szórt fénynek is van valamilyen uralkodó iránya. Ezért ezt is figyelembe kell venni. A legerősebb fény legjobb, ha oldalról érkezik. Az arcon sokszor elegendő a természetes, környezeti fény. A rekesznyílás a háttér életlensége érdekében legyen nagy (f/2 – 3,5). Használjunk rekesz előválasztásos módot. A záridő a bemozdulás elkerülése érdekében 1/125 – 1/250. Az ISO érzékenység a fénytől függően 100-400. fehéregyensúly árnyékban lehet automata vagy prefix: árnyék, felhős idő.
Portréfotó a szabadban. A háttérben kb. 30 méterre lombok vannak. A nap a modell mögül, kissé jobbról süt.
Technika
Gyújtótáv.: 120 mm
ISO: 100
Rekesz: F/4
Záridő: 1/320 mp
Expo. korrekció: -0,7 Fé
Derítés: fényes derítőlap
Fehéregyensúly: árnyék prefix
RÉSZLETEK
Objektív, élesség
A felvétel 120 mm gyújtótávolsággal készült. Ezzel, a közepesnél nagyobb rekesznyílás mellett, kellemesen életlen hátteret kapunk. Az élességet gondosan be kell állítani az arcra, kis felületű autofókusz zónával. Az F/4-es rekesznyílásnál a haja, az alakja és a kontúrja is éles lesz.
Beállítások, gyakorlat
A kép rekesz-előválasztásos expozíciós móddal, F/4 rekesznyílással készült. Az erős fény miatt ehhez alacsony érzékenység mellett, rövid záridő társul. Nagy a fénykontraszt, ezért a napos felületek könnyen túlexponálódhatnak. Ennek elkerülésére kis mértékű expozíció korrekcióval érdemes sötétíteni a képet. Minthogy a modell árnyékos oldalát fényképezzük, ezért az optimális fehéregyensúly árnyék prefix. Így nem alakul ki raja kékes színeltérés.
A modell árnyékos oldalát egy fényes derítőlappal világosítottuk. Ez adott az arcra enyhe, lágy oldalfényt balról. Az utómunkával be kell állítani a modell megfelelő tónusát. A napsütötte felületeket érdemes kissé sötétíteni.
Kettős portré szabadban
Derült idő van, szórt fény, ami balról egy kicsit erősebb. Ketten ülnek egy padon, nem egyforma távolságban vannak a fotóstól. Mögöttük egy domboldal ad zárt hátteret.
Adatok
Gyújtótávolság: 80 mm (120 mm ekviv.)ISO: 100
Rekesz: F/4,5
Záridő: 1/320 mp
Fehéregyensúly: Felhős idő prefix
Objektív, élesség
A felvétel 80 mm (120 mm ekviv.) teleobjektívvel készült. A háttér csak néhány méterre van, de ezzel a gyújtótávolsággal, és F/4,5 rekesznyílással kissé életlen. Ez éppen megfelelő, mert ez egy nyugodt háttér, nem kontrasztos, nem rajzos. Az élesség a közelebbi szereplő arcára van állítva. Az alkalmazott rekesznyílás elegendő mélységélességet ad ahhoz, hogy a másik szereplő is éles legyen. A kettős portréknál fontos mind a két arc élessége. Különben az életlen személy mellékessé válik.
Gyakorlat, kompozíció
A fényképezés helyének kiválasztásánál érdemes odafigyelni, hogy ne kerüljenek a háttérbe zavaró motívumok. A modellek nézhetnek a fényképezőgépbe, de legyenek természetesek, lazák. Ha ez nem sikerül, akkor nézzenek inkább másfelé. Ilyenkor az a fontos, hogy ne fordítsák el nagyon az arcukat. A szemüket se fordítsák túlzottan ki. A legjobb, ha valahova a fotós mellé néznek. Ha nem vesszük a képre a modelleket teljes alakban, akkor figyeljünk a vágásra, a képhatárokra. Ne vágjuk le a kezeket, a könyököt vagy az ujjak végét. Ha az árnyékok túl sötétek, használjunk a világosításhoz fehér derítőlapot.
Beszélgetős portré
A kép beszélgetés közben készült egy szabadtéri, éttermi asztalnál ülő férfiről. Kezében újság, felfelé néz. Derült idő van, szórt fény.
Technikai adatok
Gyújtótáv.: 70 mm
ISO: 400
Rekesz: F/5,6
Záridő: 1/100 s
Fénymérés: szpotmérés az arcra
Fehéregyensúly: árnyék
Objektív, élesség
Az objektív 70 mm gyújtótávolságú portréobjektív. Ezzel viszonylag közelről lehet torzítás nélkül portré jellegű képeket készíteni. Az élességet a szemre kell beállítani kis felületű AF mezővel.
Beállítások
Portrét mindig rekesz-előválasztásos móddal készítek. Az F/5,6 -os rekesznyílás
megfelelő mélységélességet ad, így az alak többi része is éles lesz. A záridő /100 s. Ezzel a mozdulatok között lehet bemozdulás nélkül fotózni. Minthogy a fény nem erős, ISO 400 érzékenységre van szükség. A háttér eléggé sötét tónusú. Ezért a fényt legjobb szpot móddal az arcra mérni.
Gyakorlat
Az ilyen jellegű képeket úgy szoktam készíteni, hogy először kiválasztom a helyet, a hátteret és a nézőpontot. Lehetőség szerint a fény irányát is figyelembe veszem. Úgy ültetem az alanyt, hogy a fénnyel szembe forduljon.
Ha ez megvan a fényképezővel a kézben beszélgetek az alannyal. Amikor már
megszokta a helyzetet, és természetesen viselkedik, figyelem a gesztusait, az
arckifejezését. A megfelelő pillanatban gyorsan felemelem a gépet és exponálok.
Gyerek ablakfényben
Szobában, szép portrévilágítást ad az ablak. Ez megfelelő helyzet gyerekfotók
készítéséhez is. Célszerű a modellt az ablak közelében elhelyezni. Legjobb, ha az ablak oldalt van, és ha elég nagy méretű, nem szükséges más fényforrás.
Adatok
Gyújtótáv.: 50-70 mm
ISO: 200 – 400
Rekesz: F/4 – 8
Záridő: 1/30 – 1/125 mp
Fehéregyensúly: árnyék prefix
Objektív, beállítások A teleobjektív itt is előnyös, de a kis hely miatt csak alapobjektívet, vagy rövid teleobjektívet használhatunk (50-70 mm). Ha a modell mozgásban van, akkor a folyamatos autofókusz mód a legjobb. Az fontos, hogy az aktív AF mezőt a modellen tartsuk.
Állítsunk be f/2,8-4 rekesznyílást, és rekesz előválasztásos üzemmódot. Nincs sok fény, ezért közepes vagy nagyobb, ISO 200 – 400 érzékenységre van szükség. Ha a záridő így hosszabb lenne 1/60-nál, állítsuk magasabbra az érzékenységet.
Gyakorlat Legjobb a képet alacsonyról készíteni. A fényképezési
távolság lehetőleg 3-4 méter legyen. A képkivágást állítsuk be nagyobbra az ideálisnál, mert a közeledő gyerek gyorsan “kinövi” a képmezőt. Az exponálásnál tartsuk stabilan a fényképezőgépet, mert a viszonylag hosszú záridő miatt könnyen bemozdíthatjuk. Képstabilizátor javasolt. Ha modell árnyékos oldala túl sötét, akkor egy fehér derítőlappal lehet világosítani.