Low-key képek készítése
Low-key, sötét a sötétben képek készítése. Motívum, expozíció, utómunka.
Dékán István
Motívum, expozíció
A low-key, vagy sötét a sötétben képeket sokan a high-key fotók ellentétének tartják. Mondjuk megjelenését tekintve mindenképpen. Ezeknél a képfelület döntő része sötét. Fontos, hogy ezen belül, sok finom tónust lehessen elkülöníteni.
Akkor hatásos a kép, ha a sötét felületen belül, finom részletességgel jelenik meg a motívum. Ez azért is lehetséges, mert az emberi szem a sötét részekben több árnyalatot képes elkülöníteni, mint a világosakban. A téma megválasztása ebben az esetben is fontos, de nincs akkora jelentősége, mint a high-key képeknél. Minden téma megfelel, amelyről “elhihető” hogy sötét, vagy amelyhez illik a low-keyre jellemző borongós hangulat. A low-key képeken is szerepelhet egy-két kisebb felületű világos részlet. Ezzel a kép sötét jellege még hangsúlyosabbá válik. Ennek érdekében már a fotózásnál ügyelni kell arra, hogy a világos és a sötét részek között viszonylag nagy legyen a kontraszt. Így érhető el, hogy akkor is marad világos részlet, ha sötétítjük a képet.
Utómunka
Legjobb, ha a képhatást az utómunka során alakítjuk ki. Tehát a felvételt normál expozícióval készítjük. Így kapjuk vissza a legtöbb tónust. Az utómunka során a tónusgörbével lehet a képet sötétíteni. Így állíthatjuk be az ideális világosságot és kontrasztot. A legszebb képhatást a leginkább részletgazdag képet a nyers (RAW) formátumú eredeti felvételből kapjuk.