Lexikon A-F . . Lexikon G-M . . Lexikon N-Z
GÉPVÁZ – Body
A fényképezőgépek fő szerkezeti egysége. A cserélhető objektíves gépeknél erről levehető az objektív.
GYÚJTÓTÁVOLSÁG – Focal lenght
A gyűjtőlencsékre párhuzamosan érkező fénysugarak a lencse másik oldalán egy pontban találkoznak. A lencse fősíkja és a fénysugarak metszéspontja közötti távolság a gyújtótávolság. Ez a fényképészeti objektívek egyik jellemző adata. Számértéke általában milliméterekben kifejezve fel van tüntetve az objektíven.
GYŰJTŐLENCSE
Gyűjtőlencsék azok az üveglencsék, amelyeknek közepe vastagabb, mint a széle. Tulajdonságuk, hogy a felületükre érkező párhuzamos fénysugarakat elméletileg egy pontban összegyűjtik.
HÁLÓZATI TÁPEGYSÉG – AC Adaptor
Elektronikus részegység, egyes vakukészülékek tartozéka. Segítségével a vaku nem elemről vagy akkumulátorról, hanem közvetlenül a villamos hálózatról üzemel
HELYES EXPOZÍCIÓ – Correct exposure
A legoptimálisabb képet eredményező expozíció
HIDEG SZÍNÁRNYALAT
A látható színeket asszociatív hatásuk alapján meleg és hideg színekre is feloszthatjuk. Hideg hatásúnak a kék illetve zöld színek színeket tekinthetjük. Ha a kép színegyensúlya a semlegestől a kék vagy a zöld felé tolódik el, “hideg árnyalatról” beszélhetünk.
HIPERFOKÁLIS TÁVOLSÁG – Hiperfocal distance
Az az élességállítási távolság, amelynél az adott objektívnél az adott blendenyílás mellett, a mélységélesség a végtelenig terjed.
HSB SZÍNMÓD
A színek megadásának egyik módja. A színeket a következő három adattal adja meg: H: (Hue) színezet, S: (Saturation) telítettség, B (Brightness) világosság.
HULLÁMHOSSZ
A fénysugárzás egyik jellemző tulajdonsága. A hullámhossz egy teljes rezgési periódus során megtett távolság.
IDŐ ELŐVÁLASZTÁS – Shutter priority
A megvilágítási automatika egyik formája. Ilyenkor a megvilágítási időt kézzel kell beállítani. Ehhez a fénymérő adatai alapján a fényképezőgép választ és állít be rekeszértéket vagy ISO érzékenységet. Nevezik még rekesz automata módnak is.
INDIREKT FÉNYMÉRÉS, TÁRGYMÉRÉS
A témáról visszaverődő fény mérése. Ilyenkor a műszer érzékelőjét a téma felé fordítva diffúzor nélkül használjuk.
ISMÉTLÉSI IDŐ (vaku)
A vakukészülékek két villanása között el kell telnie bizonyos időnek. Erre az időre a kisülési energiát adó kondenzátor feltöltéséhez van szükség.
ISO ÉRZÉKENYSÉG- ISO speed,
Az egyik alapvető expozíciós adat. Ez mutatja meg, hogy mennyi fény szükséges az optimális expozícióhoz.
ISO –
A fotográfiában: a fényérzékenység mértékegysége.
IDŐFELVÉTEL
Az egy másodpercnél hosszabb megvilágítási idővel készült felvételekre használt szakkifejezés
INDIREKT VILÁGÍTÁS
Az a világítási mód, amikor a fényforrás fényét nem közvetlenül (direkt) a témára irányítjuk. A kisvakuk használatának egyik lehetősége, elsősorban belső térben. Ilyenkor a vakut a mennyezet vagy a fal felé kell fordítani. A témát az innen visszaverődő fény világítja meg.
INTEGRÁLÓ FÉNYMÉRÉS
Átlagoló fénymérés. A fényképezőgépbe épített fénymérők egyik lehetséges mérési módja. Ilyenkor a fénymérő a képmező egész felületének világosság értékeit gyakorlatilag azonos mértékben veszi figyelembe.
KERESŐ – Vievfinder
A kereső a fényképezőgépnek az a része, amely lehetővé teszi a felvételkor a képkivágás beállítását. A korszerű keresők e mellett az élesség ellenőrzésére, beállítására is alkalmasak.
KÉPRAJZOLÁS
A gyüjtőlencsék azon tulajdonsága, hogy az előttük lévő megvilágított téma képét megjelenítik a mögöttük lévő felületen.
KIHUZAT
A szenzor síkja és az objektív hátsó fősíkja közötti távolság.
KOMPLEMENTER SZÍN
A szürke (fehér) szín különböző színek keveréke. Minden színhez tartozik egy olyan másik szín, amellyel összekeverve semleges, szürke (fehér) árnyalatot ad. Az ilyen színpárból az egyiket a másik kiegészítő színének vagy komplementer színének nevezzük.
KONTRASZT – Contrast
A kép világos és sötét részei közötti tónuskülönbség. Ha két kép azonos motívumot ábrázol és az egyiken két adott részlet tónusának különbsége nagyobb, mint a másikon, akkor ennek nagyobb a kontrasztja.
KÖZELPONT – Minimum focal distance
Az objektív legközelebbi élesreállítási távolsága.
KÖZEPES TÓNUS
Olyan felület, amely a rá eső fény 18 % -át visszaveri, a többit elnyeli (fotográfiai szabvány).
KÖZÉPSÚLYOZOTT FÉNYMÉRÉS – Center weighted
Ennél a módnál a képmező felületének középső 2/3-a mintegy 70% -kal jobban beleszól a mérési eredménybe, mint a kép szélei.
LAMELLA
A fényképezőgépek zár-, vagy rekesz szerkezetét alkotó vékony fémlemezek neve.
LEKÉPZÉSI ARÁNY
A téma valós mérete és az objektív által rajzolt kép (leképzés) mérete közötti összefüggésre utaló adat. Arra ad választ, hogy a témán lévő két pont közötti távolság hányszorosa a kirajzolt képen a megfelelő távolságnak.
1:1 -ES LEKÉPZÉSI ARÁNY
1:1 -es leképzési aránynál az objektívet olyan kis távolságra állítottuk élesre, hogy a képre kerülő téma mérete megegyezik a szenzorkocka méretével (lásd még: dupla kihuzat)
1:2 -ES LEKÉPZÉSI ARÁNY
1:2 -es leképzési aránynál az objektívet olyan távolságra állítottuk élesre, hogy a képre kerülő témarészlet egyik oldala kétszerese a szenzor megfelelő oldalának.
Lab SZÍNMÓD
A színek megadásának egyik módja. A következő három adatot használja. L: (Lightness) világosság, a: zöld-bíbor különbség, b: kék-sárga különbség.
LÁTÓSZÖG –
Az objektív a szenzorra rajzolja az előtte lévő téma egy részletét. Azt a szöget, ami alatt a két ellentétes képszélről az objektívbe érkeznek a fénysugarak, látószögnek nevezzük. Más a látószög a kép rövidebb vagy hosszabb oldala mentén illetve a képátlóban. Az ismertetőkben található látószög adat általában a képátlóra vonatkozik.
LÁGY VILÁGÍTÁS
Kis kontrasztú világítás. Ilyenkor a téma erősebben és kevésbé megvilágított része között csekély a fényerősségek különbsége (max: 0,5 FÉ)
LÁGY RAJZOLAT
Az objektív rajzolati tulajdonságára utaló kifejezés. Nem azonos az életlenséggel. Életlen rajzolatnál a kontúrokból folyamatos tónusátmenet lesz. A lágy rajzolatnál a kontúr élesen látszik, de körülötte több- kevesebb fényszóródás mutatkozik. A kialakuló kép megfelel egy éles és egy életlen kép egymásra fényképezésének.
LÁGYÍTÓ ELŐTÉT
Olyan üveglemez, vagy más átlátszó felület, amely az objektív elé helyezve lágy rajzolatot eredményez.
LEKÉPZÉS
A fényképészeti objektívek az előttük lévő megvilágított téma képét megjelenítik a mögöttük lévő felületen. Ezt a jelenséget optikai leképzésnek is nevezik.
MANUÁLIS OBJEKTÍV – Manual lens
Olyan objektív, amelyen az élességet kézzel kell beállítani. Automatikus élességállításra nem alkalmas.
MANUÁLIS ÜZEMMÓD – Manual mode
Ebben az esetben az élességet vagy az expozíciós értékeket kézzel (manuálisan) kell beállítani a fényképezőgépen.
MATTÜVEG
Sík üveglap, amely az egyik oldalán érdesített, matt. A matt felületen a fény szétszóródik, ezért itt az objektív által alkotott kép kirajzolódik. Ez a kép az üveglap másik oldaláról is látható.
MEGVILÁGÍTOTTSÁG
A szenzort érő fénymennyiség mértéke. Mértékegysége a lx.s (luxsecundum)
MELEG SZÍNÁRNYALAT
A látható színeket asszociatív hatásuk alapján meleg és hideg színekre is feloszthatjuk. Meleg hatásúnak a sárga illetve vörös színek színeket tekinthetjük. Ha a kép színegyensúlya a semlegestől a sárga felé tolódik el, “meleg árnyalatról” beszélhetünk.
MÉLYSÉGÉLESSÉG – Dept of field
Az élesség a gyakorlatban kiterjed a beállított távolságtól közelebbi és távolabbi témarészletekre is. Azt a tématávolság tartományt, amelyen belül a kép még elfogadhatóan éles, mélységélességnek nevezzük.
MONOKRÓM kép – Monochrome
A monokróm (egyszínű) kifejezés azt jelenti, hogy a kép egy szín különböző tónusértékeiből épül fel. A legismertebbek a fekete-fehér képek. Ezeken a téma tónusai és színei feketén, fehéren vagy a szürke szín különböző árnyalataiban jelennek meg.
MUNKABLENDE (automatikánál)
Időautomata üzemmódban az a rekeszérték, amelyet kézzel kell beállítani. A gép ehhez választja ki a többi expozíciós értéket.
Vakuzásnál a rendszer ehhez a blendeértékhez igazítja a villanás erősségét.
MŰFÉNY – Tungsten light
A kifejezés a fény színére utal (3.200 K). A szabványos fotóizzók fényének színe.
Lexikon A-F . . Lexikon G-M . . Lexikon N-Z