Back
DoccA fekete-fehér fényképezés gyakorlata
A fényképezés fejődése során egy ideig nem tudták rögzíteni a színeket. Ezért a fotózás sokáig szürke árnyalatokban folyt. Aztán megjelentek a színek. Érdekes módon a szürke képek nem tűntek el. Kiderült, hogy a fekete-fehér nem egy technikai hiányosság, hanem egy sajátos képi világ. Ma sokkal fejlettebb technikánk van, de sokan alkotnak fekete-fehérben. Egyes esztéták szerint az igazán művészi fotó az fekete-fehér. Ez már eleve elvonatkoztat a valóságtól, külön világot teremt. Kiemeli a témát a színes világból. Ha nincsenek a képen színek, akkor nagyobb hangsúlyt kap maga a téma. E mellett kiemelődnek a formák, a tónusok, a felületi mintázatok, és a fényhatások. Ezt érdemes figyelembe venni a motívum kiválasztásánál.


Fekete-fehér felvételi szűrőzés
A fekete-fehér fényképezésnél a téma színei a képen szürkeárnyalatokká változnak át. A fekete-fehér kép hatásának kulcsa a megfelelő tónusok kialakítása. Ehhez arra is kell figyelni, hogy a téma egyes színei milyen szürke tónusokká változnak a képen. Ez a gyakorlatban felvételi színszűrőzéssel befolyásolható. A színszűrők üvegből vagy műanyagból készülnek. A felvételi színszűrőket a fényképezéskor az objektíven áthaladó fény útjába kell elhelyezni. A szűrőt legtöbbször az objektív elé rögzítjük.


A színszűrők megváltoztatják a rajtuk áthaladó fény színösszetételét. Minden szűrő abból a színből enged át a legtöbbet, amilyen színűnek látszik. A többi színt kisebb-nagyobb mértékben visszatartja. A fekete fehér képen minden szűrő a saját színével azonos vagy hasonló motívumok tónusát világosítja. Más színeket sötétebbé tesz. A komplementer színt sötétíti a legerősebben.

A fekete-fehér fotózás színszűrői:
Sárga: kissé sötétíti az égboltot. Lényegében hasonlóvá teszi a tónusok eloszlását, az emberi szem színérzékeléséhez. Ezért külső helyszínen a sárga szűrő szinte mindig az objektíven lehet.
Narancssárga: jobban sötétíti az égboltot, kiemeli a felhőket.

Vörös: erősen sötétíti az égboltot, világosítja a vöröst tartalmazó színeket. Ezzel lehet sötét égboltot kialakítani erős felhőzettel.
Zöld: sötétíti az égboltot, világosítja a zöld növényzetet. Jelentősen világosítja a zöld növényzetet, közben visszafogja az égbot tónusát.
Kék: személyfotónál sötétíti a bőr tónusát, erősen sötétíti az ajkakat.

Az egyszerű szerkezetű fekete-fehér film felépítése(torzított méretarányokkal)


1. VÉDŐRÉTEG: A film felületén a fényérzékeny réteget védi a mechanikus hatásoktól.
2. FÉNYÉRZÉKENY RÉTEG (EMULZIÓ): A fényérzékeny ezüstsó kristályokat tartalmazza. Vastagsága 5-20 mikrométer.4.
3. FÉNYUDVARMENTESÍTŐ RÉTEG: A hordozó hátoldalán vagy a fényérzékeny réteg alatt helyezkedik el. Feladata, hogy megakadályozza a filmen áthaladó fénysugarak visszaverődését. Ezért fényelnyelő festékanyagból van.
4. HORDOZÓ: A legvastagabb réteg, amely a többit hordozza. Ez adja a film mechanikus tartását. Anyaga átlátszó acetilcellulóz vagy polykarbonát. Vastagsága 100-200 mikrométer.

A fotónyersanyagok emulziónak is nevezett rétegében fényérzékeny ezüstsó kristályok vannak. Ezek:  AgBr – ezüstbromid, AgCl – ezüstklorid,   AgJ – ezüstjodid. Ezeket a vegyületeket összefoglaló néven ezüsthalogenideknek nevezzük.
Az exponáláskor az emulzióban lévő ezüsthalogenidet fény éri. Ez változást okoz a molekulák belső kötéseiben. Így a filmen rejtett, látens kép keletkezik. Az exponálás után a filmet ki kell dolgozni. Ehhez két vegyszer szükséges: 1, előhívó 2, fixírsó oldat. Az előhívó a fényt kapott ezüsthalogenid kristályokat fémezüstté alakítja. A fixír eltávolítja a rétegből az elő nem hívódott halogenidet.


A képet a rétegben maradó ezüstszemcsék alkotják. Az így kialakult kép azért negatív, mert ahol a filmet több fény érte ott több ezüst vált ki. Itt a kép sötétebb. Ahova kevés fény jutott, ott a film világos, átlátszó.


Fekete-fehér negatívhívás
A fekete-fehér negatívfilmeket házilag is ki lehet dolgozni. Ehhez azonban ismerni kell az előhívás menetét, és be kell tartani néhány szabályt. A filmek kidolgozása történhet kézi hívással vagy előhívógéppel. Itt a kézi előhívás eszközeit és menetét mutatom be. Szükséges hozzá egy teljesen elsötétíthető helyiség (sötétkamra) és folyóvíz.

A filmelőhívás eszközei

1. Vegyszertartó flakonok
2. Előhívó tank
3. Mérőedény
4. Vegyszertölcsér, hőmérő
5. Filmcsipeszek a szárításhoz
6. Lehúzó a vízcseppek eltávolításához

Vegyszerek
A fekete-fehér előhívás két fő vegyszere az előhívó és a fixírsó oldat. Kiegészítő vegyszerek a stopfürdő és a csepptelenítő. Legtöbb fekete-fehér filmhez gyárilag készítenek kidolgozó vegyszereket. Ezeket általában kis mennyiségű csomagolásban is lehet kapni. Bár az előhívókat alapanyagokból ki is lehet keverni, a legjobb eredményt a filmekhez gyártott eredeti vegyszerekkel érjük el. Az előhívás során szigorúan be kell tartani az adott filmre és vegyszerre vonatkozó technológiai előírásokat. Ezeket a film vagy a vegyszer dobozában elhelyezett tájékoztató ismerteti.

Gyári előhívó és fixír

A vegyszereket por vagy törzsoldat alakjában hozzák forgalomba. A porokat vízben feloldva kapjuk a használható oldatot. A dobozon fel van tüntetve a kész oldat térfogata. Ha a feloldandó porok két különböző zacskóban vannak, be kell tartani az oldási sorrendet. A törzsoldatokat a használat előtt a megadott térfogatra vízzel fel kell hígítani.

Az oldás menete két por alakjában csomagolt vegyszernél:
Az oldást a végső térfogat 80 %-ának megfelelő mennyiségű vízben kezdjük. Először állandó keverés közben a vízbe szórjuk az első port. Megvárjuk, amíg az teljesen feloldódik. Ez után a második port is az oldatba töltjük. Az állandó keverés végig szükséges. Az oldat térfogatát vízzel kiegészítjük a dobozon feltüntetett térfogatra. Az így elkészített folyadék még nem alkalmas a használatra. A valódi (ionos) oldat-állapot kialakulásához még további idő szükséges. Ezért a vegyszert csak 24 óra múlva célszerű használni.
A fixírsó oldatot is hasonlóan kell elkészíteni.

A vegyszerek feloldása

 

A hívási folyamat gyors leállítására a fixálás előtt stopfürdőt célszerű használni. Lehet kapni erre a célra gyárilag készített vegyszereket. Egyes gyártók készítenek saját nyersanyagaikhoz külön stopfürdő koncentrátumot is. Ezt használat előtt az előírásnak megfelelően kell felhígítani.

Stoppfürdő törzsoldat

A kidolgozási folyamat végén a szárítás előtt célszerű a filmet csepptelenítő oldatban megfürdetni. Ez csökkenti a vízcseppek tapadását a film felületéhez. Így elkerülhetők a vízben oldott anyagok lerakódásából eredő foltok. A kereskedelemben tömény csepptelenítő oldatot  lehet kapni. Ha a használati útmutató máshogy nem rendelkezik ebből egy liter vízbe 5-10 csepp szükséges. Az így nyert oldatban kell a filmet a szárítás előtt egy percig állni hagyni.

A film felületére száradt vízcseppek nyomai

A fotóvegyszereket légmentesen záródó sötét flakonokban kell tartani. Az előhívó és a regenerátor élettartamát meghosszabbítja, ha tárolás közben nem érintkeznek a levegővel. Ezért ezekhez speciális, változtatható térfogatú, összenyomható flakonokat készítenek.


A filmhívás művelete
A filmek házi kidolgozásának eszköze az előhívó tank. Ez egy fénymentesen záródó, megfelelő kialakítású tartály. A filmeket a filmtartó spirálba lehet befűzni. Így a film teljes felületét egyenletesen érik a vegyszerek és a mosó víz. Egy előhívó tankba általában több film is elhelyezhető. A tank készülhet fémből vagy műanyagból.
A filmet először ki kell venni a kazettából. Ezt legegyszerűbben a kazetta felbontásával lehet megtenni. A kazetta kinyitására egy sörnyitóhoz hasonló eszköz szolgál. Ezzel a sötétben is egy mozdulattal felbontható a fémkazetta.


A filmet sötétben kell a tankba betölteni. A hívási művelet többi része világosban végezhető.

Sötétben:
– a kazetta felnyitása
– a film befűzése az előhívó tank spiráljába
– a spirál behelyezése a tankba
– a tank lezárása.

A tank lezárása után világosban lehet dolgozni.
– temperálás: az előhívó hőmérsékletének beállítása
– az előhívó betöltése a tankba, a légmentesen záró sapka felhelyezése
– az egész művelet ideje alatt gondoskodni kell a vegyszer mozgatásáról.
– A hívási idő leteltével az előhívó visszatöltése a flakonba.
– stopfürdő (30 mp.)
– öblítés vízzel
– a fixírsó oldat betöltése, fixálás állandó mozgatás mellett (5-10 perc), a fixír visszatöltése
– folyóvizes mosás (15 perc)
– csepptelenítés (1 perc)

Az előhívótank állandó mozgatása nem folyamatos rázogatást jelent. A tankot alaphelyzetben a talpára állítva tartjuk. Így a vegyszer megfelelően érintkezik a film felületével. Nagyjából 30 másodpercenként egyszer a tankot fel kell emelni és fejre állítani egy rövid időre. Utána vissza talpra.

A mosás és csepptelenítés után a filmet meg kell szárítani. Ehhez a film két végére egy-egy csipeszt kell csíptetni. A felső csipeszen lóg a film, az alsó pedig súlyánál fogva nem engedi a száradás közben összecsavarodni. Legegyszerűbb a filmet a szárításhoz pormentes helyen felakasztani. A gyorsabb szárításhoz segédeszközök is készülnek. A szárítás előtt célszerű a filmről a vízcseppeket eltávolítani. Erre szolgál a víztelenítőnek nevezett eszköz. Ez egy csipeszhez hasonlít. Összecsukva két puha gumilemez közé fogja a filmet. A víztelenítőt a filmen végighúzva le lehet törölni a vízcseppeket ez gyorsabb, és cseppfolt mentes szárítást tesz lehetővé. A korszerű filmek csepptelenítő oldat és a víztelenítő használata után normál szobahőmérsékleten 20-30 perc alatt megszáradnak.
A film előhívásának biztonságosabbá tételére készülnek kis teljesítményű előhívó készülékek, filmhívó gépek is. Ezekben elektronikus rendszer gondoskodik a vegyszerek hőmérsékletének beállításáról és a hívás közbeni mozgatásról.Az előhívás befolyásolja a film fedettségét, kontrasztját és szemcsézetét. Az előhívás eredménye szempontjából a következő három tényező a legfontosabb:
1, az előhívó kémiai összetétele, állapota
2, az előhívó hőmérséklete
3, a hívás időtartama

Az előhívás körülményei
A kidolgozási hőmérsékletet minden előhívóhoz megadják. Ez legtöbb esetben 20 Co. Az előírt hőmérsékletet a munka megkezdése előtt gondosan be kell állítani (temperálás) és végig tartani kell. Az előhívás ideje alatt az ezüstszemcsék folyamatosan nőnek. Ezért az előhívás időtartama a hőmérséklethez hasonlóan befolyásolja a kialakuló kép tulajdonságait. Az optimális képeredmény érdekében be kell tartani az előhívás megadott idejét. (Lásd még: Push-hívás alább.)

Az alacsonyabb hőmérséklet vagy rövid hívási idő következményei: kisebb fedettség, finomabb szemcsézet, kisebb kontraszt.
A magasabb hőmérséklet vagy hosszú hívási idő következményei: nagyobb fedettség, magasabb kontraszt, durvább szemcsézet.


  • Az előhívó kémiai állapota
    Az előhívás során a hívó és a film fényérzékeny ezüst-sói kémiai kölcsönhatásba lépnek egymással. Ennek következtében az előhívó vegyi összetétele megváltozik. A változás a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden tekercs kidolgozása után csökken a vegyszer hívási energiája. Ezért minden film fedettsége és kontrasztja kisebb lesz, mint az előző hívással kidolgozott filmé.
    A hívási energia csökkenését kétféleképpen lehet kompenzálni. A kidolgozási idő növelésével vagy regenerálással. Az előhívási idő növelésének szükséges mértéke megtalálható a hívókhoz mellékelt ismertetőkben. Ennek a módszernek az a hátránya, hogy csak az átlagos fedettség szempontjából jelent kiegyenlítést. Az idő növelésével megváltozik a szemcsézet és a kontraszt. Bizonyos filmmennyiség (általában literenként 10 tekercs) kidolgozása után a hívó teljesen elveszti hatékonyságát.
Előhívó és regenerátor

Legtöbb előhívóhoz egy másik vegyszer, a regenerátor is beszerezhető. Ezt is el kell készíteni a hívóhoz hasonlóan. Minden hívás után a regenerátorból egy meghatározott mennyiséget a hívóhoz kell önteni. Ezzel visszaáll a vegyszer eredeti állapota. Így nincs szükség hosszabbításra, és nem változnak a kidolgozott film jellemzői.

Push hívás
Megtörténhet, hogy nem lehet a filmre a névleges érzékenység szerint exponálni (pl. a gyenge fény miatt). Legtöbb esetben a fénymérőt nagyobb érzékenységre állítva elkészíthető a felvétel. Például lehet az ISO 400 filmet ISO 800 vagy ISO 1600 -ként exponálni. Ez után a film előhívásakor az idő növelésével érhető el, hogy ne legyen a filmkocka alulexponált. A megnövelt érzékenységet létrehozó előhívást push hívásnak is nevezzük.
A hosszabb ideig tartó előhívás legtöbbször megváltoztatja a film kontrasztját és szemcsézetét. Ma már egyre több olyan film kerül forgalomba, amelynél a push hívás nem okoz észrevehető minőségromlást. A filmeknek ezt a tulajdonságát a csomagoláson általában feltüntetik.

Erre utal:
– a film nevében, az érzékenységet jelző szám előtti P betű,
– többféle érzékenység számszerű megjelölése,
– “for push” felirat a dobozon.

A filmek dobozában általában van egy tájékoztató papír. Időnként ezen van egy táblázat a push ívással kapcsolatban. Ez tartalmazza, hogy milyen érzékenységre hány percig kell hívni a filmet. Időnként az is fel van tüntetve, hogy ezeknél milyen gamma értéket ( kontrasztot) kapunk. Időnként ez a táblázat a film dobozán is látható.

Hibák az előhívott filmen
Túl világos, kis fedettségű negatív. Oka lehet a film alulexpozíciója vagy alulhívása. Az alulhívásra utal, ha a filmnek a képkockán kívüli részei is világosabbak a megszokottnál. Ezek a film szélére gyárilag exponált lábszámok,illetve a filmnek a kazettából kilógó, fényt kapott vége.Az alulhívás okai lehetnek:
– gyenge hívási energiájú (elhasznált) előhívó
– túl alacsony hívási hőmérséklet
– túl rövid hívási idő.Túl sötét, erős fedettségű negatív.Oka lehet a film túlexpozíciója vagy túlhívása.
A túlhívásra utaló további jellemzők:
– Erős alapfátyol. Ez a film fényt nem kapott részein mutatkozó, a szokásosnál erősebb szürke fátyol
– A lábszámok és a film vége is túl fedett.A túlhívás okai lehetnek:
– nem megfelelően kikevert, túl erőteljes hívó
– túl magas hívási hőmérséklet
– túl hosszú hívási idő

Átlátszó vagy világos kis kerek alakú foltok. A film felületére az előhívó betöltésekor légbuborékok tapadtak. A buborékok alatt nem, vagy csak rövidebb ideig érte a hívó a filmet. Elhárítása: a hívó betöltése után a tankot néhányszor erőteljesen meg kell rázni.


Kör vagy félkör alakú szárazanyag lerakódás a film felületén. Ez a száradáskor a filmen lévő vízcseppekből alakul ki. Oka a mosáshoz használt túl kemény víz vagy a nem megfelelő csepptelenítés.

Munkavédelmi ajánlás
A fotóvegyszerek veszélyes anyagok. Az előhívó erősen lúgos, a fixír savas vegyhatású. A stoppfixír még erősebben savas. A fixír nem allergén, de az előhívó okozhat a bőrön allergiás tüneteket is.
Nagyon vigyázzunk, hogy ne kerüljenek nyálkahártyára vagy szembe. Ha ez mégis megtörténik, azonnal bő vízzel ki kell mosni.
Alapvető szabály, hogy nem szabad vegyszereket olyan flakonban vagy üvegben tartani, amiben italok szoktak lenni. Még feliratozva sem! Ezeket a többi háztartási anyagtól elkülönítve, lehetőleg zárt helyen kell tárolni. Fontos, hogy kisgyerek ne férjen hozzájuk.

 

GÉPEK-1
GÉPEK-2
FILMEK
FEKETE-FEHÉR

FOTÓLABOR

SZÍNES FOTÓ[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

error: Szerzői jog védelme alatt álló tartalom.